‘If you want something you’ve never had before, you’ve got to do something you’ve never done before’

In de spotlight: Brigitte Rooijakkers

In de spotlight staat deze keer Brigitte Rooijakkers, Hoofd Kenniscentrum/ Marketingmanager bij het Centrum voor de Kunsten Eindhoven (CKE).“In september vorig jaar ben ik begonnen met deze nieuwe functie bij het CKE. De ambitie om het bruisende Huis voor Amateurkunst en Cultuureducatie in de stad Eindhoven te worden sprak me erg aan. Als kind kwam ik al naar het jeugdatelier en als volwassene volgde ik er schilderlessen; mijn interesses, hobby’s en mijn werkervaring komen perfect samen in deze rol.”

De functie van Brigitte is haar dus op het lijf geschreven. “Om het marketingbeleid op te stellen en uitvoerbaar te maken kijk ik naar de behoefte aan cultuureducatie en –participatie. Ik ga op zoek naar mogelijkheden voor innovatie en productontwikkeling. Tevens geef ik vorm aan het nieuwe Kenniscentrum. Mijn nieuwsgierigheid naar de mens en het omgaan met nieuwe situaties loopt als een rode draad door mijn leven. Als kind verhuisde ik veel en woonde ik vijf jaar op Curaçao, waardoor ik veel diverse mensen heb ontmoet. Het voelde heel natuurlijk om in mijn vakgebied, marketing en communicatie, voor dienstverlening en de vrijetijdssector te kiezen. Of het nu bij Holland Casino was of bij de Rabobank, steeds is mijn creativiteit geprikkeld.”

DBVVJ-Spotlight Brigitte Rooijakkers_apr18

 

Brigittes loopbaan lijkt opgebouwd uit heel logische stappen. “Zonder dat ik heel bewust mijn stappen heb gezet in mijn carrière, ben ik altijd in een organisatie terechtgekomen waar het draait om de mensen, klanten en medewerkers. Er zijn kansen op mijn pad gekomen waar mijn hartje harder van ging kloppen en die ik heb gepakt. Mede dankzij werkgevers als Holland Casino en Rabobank ben ik altijd aan het leren en ontwikkelen gebleven. Door aandacht te geven aan mijn vaardigheden en competenties werd ik me steeds bewuster van mijn talenten. Niettemin heb ik me onlangs voor mijn vak laten certificeren, zodat ik me ook vaktechnisch continu blijf ontwikkelen.”

Maar ook Brigitte heeft in haar carrière voor uitdagingen gestaan. “Ik vond veel dingen leuk en stopte veel energie in heel veel zaken, ook buiten mijn werk. Daardoor had ik de neiging om door te blijven gaan. Er is een heftige periode geweest dat mijn gezondheid mij tot de orde riep en mij wees op de noodzaak van een betere balans. Het vinden van die juiste balans is voor mij een belangrijke uitdaging geweest. Toen heb ik ook mijn levensfilosofie geformuleerd, waarmee ik het beeld van een schilderspalet gebruik om mijn leven te relativeren en me bewust te zijn van de keuzemogelijkheden. Ik leid een kleurrijk leven, soms wordt het tijd om in al die ervaringen een kleur toe te voegen, te mengen of juist minder dik aan te brengen. Dit beeld helpt me niet alleen zelf, maar in boeiende gesprekken merk ik dat het ook andere mensen aanspreekt.”

Het succes van Brigitte zit hem in de waarde die ze ervaart. “Ik heb zeer leuke banen gehad, met vele mooie mensen mogen samenwerken, vele mooie projecten mogen doen, mooie resultaten gehaald en daar ook waardering voor gekregen. Bij alle banen ben ik gegroeid, werd ik me steeds bewuster van mijn talenten en de verbinding met anderen. Ik kijk met plezier terug op de ervaringen in mijn werk en op mijn nevenactiviteiten, of het nu bestuursfuncties of vrijwilligerswerk betrof. De mooie creatieve rol die ik nu heb, geeft mij de kans om weer veel uit mezelf en anderen te halen en aan mezelf en anderen toe te voegen; het geeft mij energie. Zo hoop ik dat er iets mee kan betekenen, dat ik zo mijn steentje kan bijdragen in het leven, en me gelukkig en gezond blijf voelen.”

Brigitte is zich bewust van haar beste versie waarin haar omgeving haar waardeert als een people manager uit duizenden en fijn mens. “Ik geef veel, ben vrolijk en optimistisch, ben sensitief, heb zelfvertrouwen en ben onafhankelijk. Ik heb een hoog verantwoordelijkheidsgevoel en sta aan het roer van mijn eigen leven. Mijn professionele talenten: interesse in mensen en hun drijfveren, sensitief, analytisch, oplossingsgericht en resultaatgericht. Het is hartverwarmend om terug te krijgen van mijn teams dat ik mensen om me heen waardeer, uitdaag en verbind.”

De beste versie van jezelf is volgens Brigitte dan ook een proces van leren en ontwikkelen. “Door te leren, te ontwikkelen en kansen te pakken, ontdekte ik mijn beste versie van mezelf. Het bewust zijn van wie ik ben en wat ik kan, maakt dat ik op mijn sterkst ben. Hierdoor weet ik ook wat ik nodig heb of kan ik intuïtief de juiste keuze maken om in mijn beste versie te zijn. Dat is ook mijn motto dat ik meegeef aan mijn teamleden en waarmee ik anderen hoop te versterken: Weet wie je bent, wanneer je het sterkst bent en doe wat je hart en gevoel je vertelt.”

Plaats een reactie

Copyright M8 Communicatie, alle rechten voorbehouden