‘If you want something you’ve never had before, you’ve got to do something you’ve never done before’

In de spotlight: Monique Zwaan

In de spotlight staat deze keer Monique Zwaan, zelfstandig interim marketeer. “Inmiddels ben ik 10 jaar werkzaam als interimmer. Vanuit mijn passie voor marketing ben ik altijd op zoek naar uitdagingen. En elke nieuwe klus is voor mij zo’n uitdaging! Het leuke van interimmen vind ik het werken op verschillende niveaus; de ene keer als lid van een MT, de andere keer aanpakken in een operationele functie. Naast mijn interim werkzaamheden ben ik gemiddeld een dag in de week actief voor Fontys als docent of stagebegeleider. Fantastisch om mijn passie te mogen overbrengen op studenten en ze te laten zien waarom ze studeren en waartoe dat leidt in de praktijk.”

Monique laat zich door meer uitdagen dan haar werk. “Los van mijn betaalde werkzaamheden, ben ik als vrijwilliger altijd wel actief. Het voelt heel goed om naast mijn commerciële werkzaamheden pro deo iets voor de maatschappij te kunnen doen. Zo was ik jaren actief bij mijn lokale hockeyclub, als TC lid Tophockey en als manager van de teams van mijn zonen. Momenteel ben ik teammanager van het nationaal damesteam Floorball, waarmee ik pas op een WK-kwalificatietoernooi in Italië was.”

DBVVJ spotlight feb2017

 

Laat in dat land nu ook de eerste uitdaging in Monique’s carrière liggen. “Een kans om met mijn man mee te gaan naar het buitenland was 20 jaar geleden de eerste uitdaging. In Milaan heb ik toen voor de KLM bijzondere marketingprojecten mogen doen. Terug in Nederland was een arbeidsconflict de aanleiding dat ik de stap als zelfstandige durfde te nemen. Voor mij een logische, want in een vaste baan vond ik vaak na 1 of 2 jaar niet meer voldoende uitdaging en een stap hoger naar een algemene managementfunctie heeft me nooit aangesproken.”

Ambitieus als ze is zou Monique de stap naar zelfstandigheid zo weer zetten. “Als interimmer bereik je dat verzadigingspunt nooit; de tijd is vaak te kort om je te conformeren. Vanaf de eerste dag dat ik binnenkom, moet ik mezelf bewijzen. Zo werken maakt dat ik nog gedrevener ben om mijn opdracht goed te vervullen. Mooi toch om een belangrijke bijdrage te mogen leveren bij de grote merken als Look-O-Look, Bonduelle en Bavaria.”

Hoewel Monique in het begin nog wel in haar valkuil stapte, plukt ze daar nu de vruchten van. “In het verleden was ik soms te fanatiek, teveel een perfectionist. Of kon ik me moeilijk neerleggen als dingen tegengewerkt werden (door bijvoorbeeld politiek). Omdat ik zelf verantwoordelijk ben voor het vervolg van de samenwerking, heb ik geleerd meer te relativeren. Door mezelf beter te leren kennen, weet ik wat mijn zwaktes en vooral sterktes zijn en kan ik de betere versie van mezelf zijn in mijn huidige interim rol.”

Zo geniet Monique volop van haar werk. “Het geeft me allemaal veel voldoening. Het dagelijks mogen werken aan iets wat mijn grote passie is, altijd met plezier naar mijn werk gaan: dat is toch bijzonder vandaag de dag? Ik wil mezelf blijven ontwikkelen en mijn kennis met bedrijven en studenten blijven delen. In mijn rol als product- of projectmanager kan ik mijn vaardigheden goed tot hun recht laten komen en steeds opnieuw professionaliseren.”

Opdrachtgevers waarderen de unieke beste versie van Monique. “Mijn passie voor marketing, mijn (buitenlandse)levens- en werkervaring, mijn enthousiasme en betrokkenheid, mijn vermogen om met allerlei niveaus in een organisatie te kunnen werken en mijn gedrevenheid en volharding maken mij sterk. Ik word gewaardeerd om mijn pro activiteit, mijn brede kijk in de organisatie en mijn resultaatgerichtheid. Vanuit mijn toewijding probeer ik altijd ‘zakelijk’ bevriend te raken door wederzijds respect te creëren.”

Steeds opnieuw streven naar de beste versie van jezelf is Monique niet vreemd. “Het blijft de uitdaging om je continu te ontwikkelen: stilstand is achteruitgang. Ik vind het belangrijk dat ik mezelf goed blijf kennen. In alle nieuwe situaties vraag ik me af hoe ik het beste kan omgaan met de dingen waar ik minder goed in ben en hoe ik het maximale uit anderen kan halen. Mijn zelfkennis maakt het mogelijk te zorgen dat ik in een omgeving werk waar juist mijn sterke kanten nodig zijn en gewaardeerd worden.”

Gedrevenheid heeft Monique haar eigen labeltje gegeven. “Ambitieus zijn is leuk, maar het moet bij je passen. Ik zoek naar een juiste balans tussen werk en privé en vergeet niet te genieten van het leven. Ik raad iedereen aan successen te vieren, groot of klein. Het leven is een feest, maar je moet wel zelf de slingers op hangen.”

Reageren is niet meer mogelijk

Copyright M8 Communicatie, alle rechten voorbehouden