‘If you want something you’ve never had before, you’ve got to do something you’ve never done before’

In de spotlight: Wendy Bekkers

In de spotlight staat deze keer Wendy Bekkers, eigenaar van het bureau Wens Reclame en de webshop drukwerknaarwens.nl. “Mijn functie bij het bureau is heel allround. Ik hou me bezig met de organisatie en administratie èn ik onderhoud de contacten met de klanten, werk mee aan de grafisch ontwerpen en geef social media- en marketingadvies. Wat ik zo leuk vind aan mijn werk is dat creativiteit, inhoud, diversiteit en het contact met mensen verbonden worden. Maar door de groei in opdrachten en van het bureau is dit tegelijk een hele uitdaging.”

Ruim een decennium geleden zette Wendy de stap naar het ondernemerschap. “Voordat ik 13 jaar geleden mijn eigen bureau begon, werkte ik zowel aan de bureau- als klantzijde. Lastig vind ik te typeren wat kenmerkend is voor mijn carrière. Navraag bij mijn collega leverde mij wel een herkenbaar beeld op. Zo zei hij dat ik geen planner ben, maar een verkenner. Ik heb inderdaad geen pad uitgestippeld, maar ik duik ergens in, onderzoek het en zet het vervolgens om in iets concreets. Nu het bedrijf groeit merk ik echter dat ik steeds meer behoefte aan planning en structuur krijg.”

DBVVJ-spotlight feb18_Wendy Bekkers

 

Ook die groeifase verloopt bij Wendy niet zonder verkenning. “Wens heeft ervoor gezorgd dat ik meer focus heb en mijn activiteiten inkader. Hierdoor kan ik mijn kwaliteiten beter ontplooien en me zeker ook meer verdiepen in mijn werkzaamheden. Het waren op een gegeven moment te veel taken voor mij en wat ik het liefste wil is me richten op de klant, het creatief- en concept denken en de social media. Daarom heb ik net iemand aangenomen die het organisatorische en administratieve deel van mij over gaat nemen. Ik kan me dan blijven ontwikkelen en aan de verdere groei van het bedrijf werken. Dit voelt een stuk beter.”

Focus heeft Wendy niet zonder slag of stoot gekregen. “Als ik het opnieuw zou kunnen doen, dan zou ik het niet anders willen doen, maar tegelijkertijd ook alles anders willen aanpakken. Ik ben ervan overtuigd dat alles wat ik heb gedaan, heeft bijgedragen aan mijn ontwikkeling en carrière. Waar ik wel mee heb geworsteld is, dat ik veel dingen leuk vind en goed kan en moeilijk nee kon zeggen. Voordat ik een eigen bedrijf had, was ik iedereen al aan het helpen. Pc installeren of kapot? Wendy fikst het. Feestje? Wendy maakt hapjes, lunch of een compleet diner. Na een toneelcursus stond ik met een rode neus op tig feestjes en gaf ik toneelcursussen aan kinderen. En zo ging dit maar door.”

Totdat Wendy zich ging specialiseren in marketing en de resultaten groeiden. “Met mijn zaken- en levenspartner, 2 medewerkers en een stagiaire mogen we zoveel mooie projecten maken. Met mijn klanten heb ik een heel fijn contact, waarin ik mezelf ben en steeds bouw aan een band met vertrouwen. Zo blijft de groei maar doorzetten, wordt mijn vertrouwen sterker en onzekerheden minder. Verder ben ik trots dat we naast ons bedrijf een mooie thuisbasis hebben opgebouwd. Mijn Wens voelt als één groot succes.”

De nominatie voor Ondernemer van het Jaar 2017 was voor Wendy dan ook een grote eer. “Ik richt me op innovatie en duurzaamheid, van een digitale drukpers tot gerecycled en chloorvrij papier en een webshop. Maatschappelijke en sociale doelen kunnen op steun rekenen. Mijn klanten kunnen vertrouwen op een snelle en duurzame kwaliteit. Ik werk hard om de lokale en regionale zakelijke markt te versterken. Ik vind het mooi als dit ook gezien wordt door de gemeenschap en collega-ondernemers.”

Wendy bouwt graag door aan het succes. “Ik vind het belangrijk om echt mezelf te laten zien in mijn werk en een klik te hebben. Als die verbinding er niet kan zijn met een klant, dan zal het niet de juiste samenwerking zijn. Die gezamenlijkheid vormt de basis van het succes van Wens en van de klant. Graag zou ik daarvoor naar een groter pand willen verhuizen of het huidige willen verbouwen, zodat we allemaal een goede eigen plek hebben en er ruimte is voor onze machines, klanten én groei.”

De beste versie van Wendy wordt ook wel getypeerd als commerciële wervelwind. “Ik ben de spil binnen mijn bureau. Mijn beste versie is dat ik feilloos dingen aanvoel en daarnaast heel snel kan denken en schakelen. Deze combinatie maakt dat onze klanten zich gehoord voelen en vertrouwen in me hebben. Dit kan ik samen met mijn collega’s vertalen naar een goed idee en/of product. Mijn persoonlijke doel is om te blijven ontwikkelen en groeien, meer privétijd te creëren en duidelijke kaders te blijven zetten zodat ik kan doen wat ik graag wil doen.”

De toekomst ziet Wendy met vertrouwen tegemoet. “Ondanks mijn persoonlijke ontwikkeldoel, heb ik nooit het gevoel gehad dat ik aan het streven ben of wilde streven naar mijn beste versie. Ik heb wel het gevoel dat alles nu op zijn plek valt. Als ik doe wat ik goed kan en ook graag doe, dan gaat de rest bijna vanzelf, want ik ben in flow. De tekst die in het groot op de muur van mijn kantoor staat, deel ik dan ook graag met andere ondernemende vrouwen: Do what makes your soul shine.”

Reageren is niet meer mogelijk

Copyright M8 Communicatie, alle rechten voorbehouden