‘If you want something you’ve never had before, you’ve got to do something you’ve never done before’

Relax honey!

DBVVJ-blog dec17 Relax honey

Zowel bij het einde van het oude als het begin van het nieuwe jaar is het aardig om even stil te staan. Door op het jaar terug te kijken kun je namelijk weer gericht vooruitgaan. Wat heb je bereikt en geleerd? Wat kan anders? Ook al pak je maar een ogenblik van reflectie, je zult zien dat je blij kunt worden van jouw mijlpalen en dat je haakjes vindt voor je nieuwe wensen. Maar hoe creëer je in de feestdrukte en hectiek van de jaarafsluiting een ontspannen moment?

Je gedachten schieten van de oliebollen naar het familiebezoek, van het vergaderverslag naar de offerte, van het functioneringsgesprek naar je studieboek. Het is bijna een stroom van beelden, waarbij de overpeinzingen je tot allerlei interpretaties brengen. Zou het wel goed gaan met de familie bij elkaar? Wat als je klant niet in wil gaan op je voorstel? Lukt het je wel om je boek op tijd te bestuderen? En tot overmaat van ramp komen al die gedachten steeds maar weer terug.

Het lijkt zo waardevol, want als je er maar goed over nadenkt dan krijg je er misschien meer vat op. Alsof het zo gemakkelijker wordt een klant te overtuigen of je functioneren te verbeteren. Of hoe vaker je de vergadering hebt nagelopen, je beter weet wat je had moeten zeggen of hoe je je emotie in de hand had kunnen houden. Deze poging tot controle over de toekomst en het verleden, bezorgen je nu echter juist stress. Voor je het weet maak je je druk over al die zaken waar je nu niets aan kunt doen.

Wat is dat toch met die ratio van ons? Hoewel er iets heel belangrijks gebeurt in je hoofd, heb je er ook last van. Je brein reageert op al die ‘gevaren’ om je zo goed mogelijk in staat te stellen te overleven (lees: handelen). Maar het lijkt er nu meer op dat je brein op hol slaat bij al die gedachten die over elkaar heen buitelen. Stress ligt op de loer en dat is nou net niet wat je in gedachten had voor deze kerstvakantie. Hoe krijg je weer de rust terug en kun je het piekeren loslaten?

Laten we ons brein een handje helpen in onze leefwereld waarin we steeds meer aan staan. Alles verandert zo razendsnel dat je hersenen behoefte hebben aan een antistress-training. Ik geef je daarvoor 5 stappen:

  1. Word je bewust van je gevoel en je gedachten. Wat voel je? Wat denk je? Als je dat helder maakt, dan kun je er iets mee doen.
  2. Besluit je gedachten los te laten. Die keuze zet je in de actiemodus en helpt je om je brein te herprogrammeren.
  3. Richt je aandacht op het hier en nu. Wat zie, hoor en ruik je? Welke gedachten horen daarbij? Je zorgt hiermee voor een afgebakend denkprogramma.
  4. Ervaar de ruimte en voel de rust. Door te denken en voelen in het nu kun je je lichaam ontspannen en rustiger ademhalen. In de gecreëerde ruimte kun je iets doen en ben je daarmee effectiever.
  5. Herhaal en accepteer. Hoewel je gedachten van zich zullen laten horen, helpt het om het opnieuw te proberen. Begin gewoon weer bij stap 1.

Om te relaxen kun je buiten gaan wandelen, op een yogamat gaan liggen of apart gaan zitten. Het gaat erom wat bij jou past, met of zonder muziek, maar vooral met bewustwording. Even in het nu de voorbije tijd overzien om je wensen voor het jaar dat komen gaat, te bepalen.

Je reflectie start met je doelen, wensen en goede voornemens voor het afgelopen jaar. Weet je ze nog? Blader dan eens door je agenda op zoek naar je mijlpalen. Ook die kleine en fijne momenten kunnen van betekenis zijn geweest. Wat kun je hieruit concluderen? Kies die dingen die je in stand wilt houden en die waar je minder of meer aandacht aan wilt besteden. Zo kom je bij je kapstok voor het jaar dat voor je ligt.

En nu jij, hoe zorg jij voor jouw stressvrije moment? Wat helpt je om het piekeren te stoppen en de spanning uit je lijf te krijgen? Lukt het om terug te blikken op wat je in 2017 hebt bereikt en geleerd? En wat zijn je wensen om in 2018 te behouden, verminderen en versterken? Ik kijk ernaar uit te lezen wat deze relaxte aanpak voor jou betekent. Plaats het gewoon in het commentaarveld hieronder.

Hoe mooi is het als je met dit artikel anderen inspireert. Ik nodig je uit het te delen via deze knoppen:

Reageren is niet meer mogelijk

Copyright M8 Communicatie, alle rechten voorbehouden