‘If you want something you’ve never had before, you’ve got to do something you’ve never done before’

Waarom je wel naar perfectie moet streven

DBVVJ-blog Waarom je wel naar perfectie moet streven_juni18

Met streven naar perfectie is iets geks aan de hand. We willen allemaal het beste voor onze kinderen, een fit lichaam en een heerlijke vakantie. Je zou zeggen dat we daarin streven naar perfectie. En toch nemen we ook heel vaak genoegen met minder. Wat zou er gebeuren als we perfectie weer gaan waarderen en gaan voor het beste?

Het is een hardnekkig fenomeen dat perfectionisme als kwalijk wordt betiteld. Goed is goed genoeg, de boog kan niet altijd gespannen zijn en de zesjes-cultuur zorgen er niet echt voor dat we uitgenodigd worden te excelleren. Sterker nog, we hoeven ons misschien niet eens te stretchen als het ook makkelijk kan. Maar daarmee zorgen we niet voor de beste resultaten, ontnemen we ons de mogelijkheid om te groeien en verliezen we op den duur onze passie.

We weten allemaal dat niets en niemand perfect is, maar dat is nog geen reden om er niet naar te stréven. Dat begint al bij eenvoudige zaken als op tijd zijn, maar het is ook een kwestie van je voorbereid hebben, je aan je afspraken houden, je actief opstellen, met creatieve ideeën komen, etc. Dat moet toch perfect kunnen? Toch zie je daar al haperingen optreden en gaan we vaak voor ‘voldoende’. Hoe moet het dan goedkomen met grotere uitdagingen?

Perfectionisme heeft alles te maken met de vaardigheid om te kunnen gaan met falen. Als het moeilijker wordt negeren we die vaardigheid. We zijn liever sneller of met minder tevreden, bang dat we onszelf niet kunnen overtreffen. Zo lijkt de nieuwe norm ‘goed is goed genoeg’ onze houding te bepalen en daarmee de bijbehorende resultaten. Stel je voor dat je dokter zich niet op de beste manier voor je inzet en gaat voor voldoende. Krijg je dan wel het juiste recept? Of dat de taxichauffeur niet precies de weg weet en jij mist je aansluiting. Daar word je vast niet blij van.

Hoe zou het gaan als we perfectionisme niet als kwalijk zien, maar als de bereidheid iets moeilijks te doen om het juiste te bereiken? Dat we minder bezig zijn met om ons te beschermen tegen tegenvallers en pijn, en minder vaak voor de veilige, bekende route gaan. Dat we ons niet laten leiden door alleen het idee al dat het weleens fout kan gaan. Dat we ons ego niet hoeven te sparen om ergens mogelijk in te kort te schieten. Maar dat we ondanks alles voor het beste gaan en de kans pakken dat we iets kunnen toevoegen. Zoals een arts die tot het uiterste gaat met een nieuwe behandeling en gaat voor perfectie: levens redden.

Je uiterste inspanning is noodzakelijk om tot het beste resultaat te komen. Een beetje zorgvuldigheid, deskundigheid en vaardigheid is niet meer goed genoeg. Je moet gaan voor perfectie. En dat is misschien wel een lastige boodschap voor je, want er wordt vaak gezegd dat perfectie voor stress zorgt of je zelfvertrouwen ondermijnt, waardoor je uiteindelijk toch faalt. Maar laat je niet misleiden. Je uitdagen om iets moeilijks te doen kan je zeker voldoening geven, kan zorgen voor (zelf)vertrouwen en het beste resultaat. Je streven naar perfectie kan ook voor jou zo werken.

Om dat te realiseren is naast perfectie een portie realiteit noodzakelijk. Je kunt de lat heel hoog leggen, waardoor je teleurgesteld raakt als je toch te onbekwaam blijkt voor die klus of gestrest raakt als je de deadline niet haalt. Maar je kunt het ook in kleine stapjes proberen en zo het al lerende doen. Aan de andere kant kun je de lat voor de zekerheid (te) laag leggen, maar dan kom je met meer van hetzelfde en zet je zeker geen stap in je ontwikkeling. Zo zei Michelangelo ooit dat ons grootste gevaar niet is dat ons doel te hoog is en we het missen, maar dat het te laag is en we het halen. Sta jezelf toe te proberen en je doel te missen. Falen is niet destructief, maar is een kans om te groeien. 

En dat werkt zo. Zie falen als motivatie om verder te gaan in plaats van als excuus om op te geven. Wanneer je faalt ga dan na waar je jezelf kunt verbeteren. Je kunt altijd op zoek gaan naar een passender aanpak, een geschikter moment, een betere situatie. Daarmee maak je je eerdere mislukking tot een springplank naar het perfecte resultaat. Wanneer je dit al doet bij kleine zaken, dan ontwikkel je perfectionisme als een basisattitude die je ook helpt als de situatie complexer wordt. Je bent dan in staat om steeds het beste uit jezelf te halen en te groeien in je streven naar perfectie.

En nu jij, hoe ga jij om met streven naar perfectie? Ga jij voor het beste of vind je 99 procent oké? Durf je te falen of zoek je steeds naar redenen om af te zien van een nieuwe poging? Laat me weten waar je tegenaan loopt en waarmee ik je kan helpen. Plaats het gewoon in het commentaarveld hieronder.

Hoe mooi is het als je met dit artikel anderen inspireert. Ik nodig je uit het te delen via deze knoppen:

Reageren is niet meer mogelijk

Copyright M8 Communicatie, alle rechten voorbehouden