‘If you want something you’ve never had before, you’ve got to do something you’ve never done before’

Zo ga je om met die irritante collega

DBVVJ blog nov17 zo ga je om met die irritante collega

Wie kent ze niet: collega’s die een laten we het noemen iets andere werkstijl dan jij hebben? Ze zitten net iets te vaak op social media, nemen de tijd voor hun lunchpauze en vertrekken stipt om vijf uur. Ondanks dat je een leuke baan hebt, erger je je aan die collega die de kantjes ervan af lijkt te lopen maar wel mooi weer speelt bij de baas en klanten. Hoe zorg je er dan voor dat je toch het beste uit jezelf blijft halen en niet in een conflict verzeilt raakt of in de klagende rol belandt?

Het is natuurlijk behoorlijk frustrerend als jij je werk zo goed mogelijk doet en een ander met dit gedrag lijkt weg te komen. Het liefste zou je willen dat je collega haar werk anders gaat doen, zich misschien zelfs wel verantwoordelijker voelt voor haar werk en zich toch op zijn minst collegialer opstelt. Dat irritante gedoe moet maar eens ophouden! Je besluit om je leidinggevende bij je strijd te betrekken. Hij moet haar toch zeker tot ander gedrag kunnen bewegen?

Nu is dat zeker een optie, maar wat als je hierin nu eens anders denkt en het als een leerervaring gaat benaderen? Huh? Ja, daaag! Nee, serieus. Stop eens even en kijk nu eerst eens in de spiegel. Denk je eens in hoeveel kansen het je biedt om jezelf weer in je kracht te zetten. Kijk dus eens naar je eigen gedrag. Reflecteer op wat je werkelijk ziet en waar de emotie vandaan komt. Zou het kunnen dat je richt op een ander om daarmee niet naar jezelf te kijken?

Zoals het spreekwoord zegt: er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Ieder weg heeft zijn eigen perspectief. Je ziet het dus altijd anders dan een ander. Anders omdat je ander overtuigingen hebt, andere ervaringen, kwaliteiten en drijfveren. Als je je dan verontwaardigd voelt over een collega, dan is het lastig om je eigen pad goed te blijven volgen. Je creëert als het ware obstakels die je weerhouden in je eigen kracht te staan. Voor je het weet ben je niet meer de beste versie van jezelf of ben je de klager van het team.

Wat als je jezelf nu eens deze vragen stelt:

  1. Waarom irriteert die werkstijl me zo? En waarom wil ik dat zij haar werk doet zoals ik dat doe?
  2. Waarom laat ik mijn leidinggevenden niet zijn aanpak bepalen? Heb ik geen vertrouwen in zijn kwaliteiten? Weet ik het beter? Of denk je dat macht zou moeten helpen?
  3. Waarom spreek ik mijn collega er niet zelf op aan? Ben ik bang voor de confrontatie? En is dat eigenlijk mijn bron van frustratie?

Deze vragen laten je in de spiegel kijken en mogelijk voelt dat ondraaglijk, want we doen het vaak te weinig. Het juiste doen is ook geen gemakkelijke opgave en dat terwijl ieder dat in beginsel als uitgangspunt heeft.

Een interessante optie is dan om je open te stellen voor je collega zonder haar te veroordelen. Want wat zou je kunnen leren van (de irritatie over) haar gedrag? Het feit dat je je druk maakt over je collega kun je ook in zekere zin zien als vorm dat je om haar geeft. Dat maakt de weg eerder vrij om haar vriendelijk te benaderen dan om vijandig op haar te reageren. Dan zou jullie werkrelatie zomaar eens een verrassende wending kunnen krijgen.

En nu jij, hoe ga jij om met collega’s die jou irriteren? Heb je in de gaten wat jou precies frustreert en hoe dat jouw werk beïnvloedt? Wat heb je gedaan om het verschil in werkstijl te overbruggen? Waar loop je tegenaan en wat heb je nodig om de goede aanpak te vinden? Ik kijk ernaar uit te lezen wat een goede collegiale samenwerking voor jou betekent. Plaats het gewoon in het commentaarveld hieronder.

Hoe mooi is het als je met dit artikel anderen inspireert. Ik nodig je uit het te delen via deze knoppen:

Reageren is niet meer mogelijk

Copyright M8 Communicatie, alle rechten voorbehouden