‘If you want something you’ve never had before, you’ve got to do something you’ve never done before’

Zo leer je echt van je fouten

DBVVJ-blog Zo leer je echt van je fouten_apr18

Ben je van mening dat je geen fouten mag maken en vind je het verschrikkelijk als het dan toch gebeurt? Of vind je dat fouten maken nou eenmaal menselijk is en dat je van je fouten kunt leren? In beide gevallen kun je jezelf helpen om beter om te gaan met fouten, want fouten toestaan en maken is een, maar ervan leren is twee. Hoe zorg je ervoor dat je leert van je fouten?

Natuurlijk zijn we er helemaal niet op uit om fouten te maken. Je wilt niet falen, fouten zijn stom of mogen niet en een mislukking is niet leuk. Als je het iemand vraagt gaat het ook altijd ‘goed’. En bij kinderen denk je waarschijnlijk vaak ‘als dat maar goed gaat’. Toch kan die fout zomaar eens een kans zijn als je ermee durft te dealen en het gedoe wilt ondergaan. Je kunt er zelfs sterker uitkomen, als je maar weet hoe.

Laten we vooropstellen dat hoe je omgaat met een fout te maken met de consequentie van die fout. Sommige dingen zullen alleen vervelend uitpakken, terwijl andere verstrekkende effecten kunnen hebben. Het maakt verschil of je fout leidt tot kritiek op je werk of dat je minder kans op een volgend project, een promotie of het behoud van je baan hebt. Als fouten bij jou in de organisatie ‘afgestraft’ worden, dan zal je je minder veilig voelen, minder zaken uitproberen en minder leermomenten ervaren.

Ook zullen je eerdere ervaringen met het maken van fouten een rol spelen in het nemen van een onzekere stap. Als je bang bent om te falen, omdat je slechte herinneringen aan vorige situaties hebt, dan sta je niet te popelen om dat weer mee te maken. Je zult ervan afzien, het omzeilen of hopen dat het overwaait. Dat lijkt een veilige ‘beslissing’, maar het geeft je allerminst rust en zorgt er al helemaal niet voor dat je je effectiviteit en waarde vergroot.

En wat dacht je van de verwachtingen die je van jezelf hebt of die anderen van jou hebben? Misschien heb je het idee dat je alles goed moet doen of gaat je leidinggevende ervan uit dat je een taak prima aan kan, maar blijkt dat in de praktijk nog een uitdaging te zijn. Hierdoor kun je je onzeker voelen en je een ongeluk piekeren hoe je alles in goede banen moet leiden. Wanneer je dan blijft piekeren of je schuldig gaat voelen, ontneem je je de kans om van de uitdaging of de fout te leren.

Piekeren kan zelfs hardnekkig zijn; je weet wel dat je je niet druk hoeft te maken, dat je hulp aan je collega kunt vragen of dat je het opnieuw kunt proberen, maar ja, toch blijf je je ellendig voelen. Het loont de moeite om na te gaan hoe realistisch je verwachtingen eigenlijk zijn. Mogelijk heb je verwachtingen die niet gedeeld worden door je leidinggevende of zien je collega’s het net anders. Als dat zo is, probeer dan je eigen overtuiging om te buigen in een meer helpende gedachte, zoals: ik weet nog niet alles, maar ik kan het wel leren.

En daar zit de sleutel tot leren van je fouten. Wanneer je een mindset ontwikkelt die groei toestaat, een zogenaamde growth mindset, maak je het voor jezelf mogelijk je te blijven groeien. Als je je vaardigheden en intelligentie als ontwikkelbaar ziet, dan kun je werken aan het vergroten van je ervaringen en kennis. Training, oefening en uitproberen op de werkvloer helpen daarbij. Sterker nog, fouten maken is waar het in het leerproces om gaat. Je experimenteert immers met nieuwe kennis of een andere methode om deskundiger of vaardiger in je werk te zijn.

Wanneer je het zo bekijkt, is fouten maken een middel om meer te leren. Zoals je begrijpt gaat het hier niet om fouten die levensbedreigend zijn, maar bij alle andere fouten weet je door het falen wat er niet werkt en hoe het zit met oorzaak en gevolg. Op basis van die ervaring kun je zeggen, dat de manier die je geprobeerd hebt niet werkte, het resultaat je niet aanstaat en dat je een andere manier gaat proberen om een ander resultaat te krijgen. Die instelling geeft je de rust en vrijheid om te zoeken naar wat bij jou en de situatie past.

Met deze vier tips kun je juist beter worden van je fouten:

  1. Focus je op het werkelijke probleem, ga na welke andere aanpak effectiever kan werken en probeer die dan ook.
  2. Reflecteer op de ontstane situatie, breng in kaart welke informatie je mist of welke aannames je (systematisch) doet en pas je beeld aan.
  3. Wees oplettend en zorgvuldig, zorg voor concentratie en uitdaging en handel met aandacht.
  4. Bereid je gedegen voor op een cruciale gebeurtenis, zie het als een moment om te presteren en doe je uiterste best.

Bedenk daarbij dat er verschil is in wat er fout kan gaan als je voor het eerst een project leidt, iemands naam onthoudt, twee dingen tegelijk doet of een sollicitatiegesprek hebt. Iedere situatie en soort fout vraagt om een ander begrip en geeft je de mogelijkheid een volgende keer effectiever en succesvoller te zijn. Je leert namelijk continu wat voor jou werkt en waar jij je goed bij voelt.

En nu jij, hoe leer jij van je fouten? Kun je je fouten als aanmoediging zien? Lukt het jou om te leren van je fouten? Of ervaar je het maken van fouten als falen en heb je nog geen zicht op wat je ermee aan moet? Laat me weten waar je tegenaan loopt en waarmee ik je kan helpen. Plaats het gewoon in het commentaarveld hieronder.

Hoe mooi is het als je met dit artikel anderen inspireert. Ik nodig je uit het te delen via deze knoppen:

Reageren is niet meer mogelijk

Copyright M8 Communicatie, alle rechten voorbehouden